Re-integratie in de praktijk: het plan van aanpak

Wanneer je als werknemer door ziekte (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt en moet re-integreren gelden onder andere de regels uit de Wet verbetering poortwachter. Werkgevers en werknemers hebben op basis van deze wetgeving een (flink) aantal verplichtingen die al direct na de ziekmelding beginnen. Één van die verplichtingen is dat er een plan van aanpak moet worden opgesteld. In deze blog sta ik stil bij dit plan, de vereisten en wat je verder moet weten.

Plan van aanpak
De wet verplicht werkgevers om samen met de werknemer uiterlijk in de achtste ziekteweek een plan van aanpak te hebben opgesteld. Dit plan wordt gebasseerd op de probleemanalyse die de bedrijfsarts in de zesde ziekteweek heeft opgesteld. Het initiatief voor het maken van een plan van aanpak ligt bij de werkgever. Belangrijk hierbij is dat het plan van aanpak niet alleen opgesteld is maar ook is besproken en uiterlijk aan het eind van de achtste ziekteweek voor akkoord door jou en je werkgever is getekend. Als gaandeweg de omstandigheden veranderen door verergering of juist verbetering van de medische situatie moet het plan worden aangepast. Je werkgever moet deze aanpassingen op papier vastleggen en als werknemer moet je hier opnieuw voor tekenen.

Het is belangrijk om de re-integratie regelmatig te evalueren, bij voorkeur iedere zes weken. Je werkgever moet de ontwikkelingen vastleggen in het re-integratiedossier. Ook moet er een casemanager worden aangewezen om de re-integratie te monitoren en bij te sturen als dat nodig is. De casemanager kan een extern iemand zijn van bijv. een arbo- of verzuimdienst maar kan en mag ook een leidinggevende zijn.

De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor onze cliënten. Ben je cliënt? Log dan in om verder te lezen.

Wellicht vind je dit ook interessant